‘Moving Structures’
Maria Blaisse

12 mei 2013 - 14 juli 2013

Maria Blaisse heeft De Ketelfactory in beweging gezet. Haar grote bamboesculpturen ademen en werpen beweeglijke schaduwen af over vloeren en wanden. Als bezoeker krijg je het gevoel in een film te figureren. De hele ruimte leeft.

Ontwerper en kunstenaar Maria Blaisse experimenteert al jarenlang met ‘vorm’ in verschillende materialen en vele toepassingsmogelijkheden. De afgelopen jaren ontwikkelde zij een reeks grote bamboesculpturen. In De Ketelfactory toont zij onder meer drie flexibele bamboestructuren die onder invloed van licht en schaduw de tentoonstellingsruimten in beweging zetten. Door het aan- en ontspannen van de structuren, werken de vormen bijna als perpetuum mobiles. Naast de ruimtelijke werken zijn twee korte films te zien, waarin bamboevormen de hoofdrol spelen. Zij gaan de ontmoeting aan met mens, wind, zand en water.
Het is intrigerend om te zien dat een zogenaamd simpele vorm oneindig veel grafische beelden voortbrengt.

Boekpresentatie
Tijdens de opening van de tentoonstelling wordt het eerste exemplaar van ‘The Emergence of Form’, over het oeuvre van Maria Blaisse, overhandigd aan schrijver Oek de Jong, die ook het openingswoord verricht. Aan de hand van de ontwikkelingen binnen haar oeuvre is te zien dat de ene vorm bijna organisch uit de andere voortkomt. Van de autoband via hoeden, theaterkostuums, glazen en gaasvormen naar het huidige werk, de bamboesculpturen: alles staat erin. Het is een uitgave van nai010 publishers, Rotterdam.

Maria Blaisse

Sinds haar afstuderen aan de Gerrit Rietveld Academie, ontwikkelt Maria Blaisse een geheel eigen vormentaal. Hoe gevarieerd haar werk ook is, de hand van Blaisse is altijd herkenbaar.
Haar ontwerpen bevinden zich op het snijvlak van kunst, ontwerp, textiel en mode, en vinden hun weg naar theater, museum, kunstgalerie en zelfs naar de Parijse catwalk.
Beweging speelt een belangrijke rol in de ontwerpen van Maria Blaisse, van haar eerste grote project ‘The Big Knot’ tot aan de flexibele grote bamboesculpturen die zij de afgelopen jaren maakte.

In de publicatie bij de tentoonstelling zegt kunstcriticus Frits de Coninck over haar maakproces: “Het begin is even vanzelfsprekend als onnavolgbaar. Maria Blaisse pakt een lap rubber in de hand, trekt aan beide uiteinden en meteen is daar een vorm: een meervoudig gedraaide cilinder, zoiets als een slakkenhuis of een fragment uit een wentelende zuil van de barokarchitect Bernini. Waar een slak en een architect tijd, rust en energie nodig hebben om zo’n complexe vorm te maken, haalt Maria Blaisse dat plastische beeld met één beweging uit een stuk autobandrubber. Een rubber binnenband, banaler kan bijna niet. Maar juist in dat bijna onaanzienlijke materiaal schuilen krachten met onvermoede mogelijkheden. Maria Blaisse ziet ze, omdat ze kijkt, omdat ze de energie zoekt die in materie aanwezig is. […]”

distillatie ‘The Emergence of Form’

Datum: 16 juni 2013
Met medewerking van: Kenzo Kusuda, Joost Swarte, Frank Heckman en Niti Ranjan Biswan

Kenzo Kusuda danst
De in Nederland woonachtige Japanse choreograaf/danser Kenzo Kusuda onthult in zijn werk de poëzie van het dansende lichaam. Hij neemt de toeschouwer mee naar een wereld vol fantasie en mystieke schoonheid. Kenzo Kusuda schreef een choreografie voor een bamboesculptuur van Maria Blaisse. Tijdens de distillatie voert hij de performance uit.

Joost Swarte over de klare lijn
Joost Swarte is een bekende Nederlandse striptekenaar en ontwerper. Zijn werk is herkenbaar aan een grote eenvoud en helderheid. Hij tekent een wereld zonder schaduwen, waarin diepte puur via ‘klare lijnen’ wordt gesuggereerd. “In mijn strips probeer ik de vrijheid van de undergroundtekenaars te combineren met het vakmanschap van de oude meesters,” zegt hij over zijn werk. Hij spreekt over de relatie tussen zijn werk en dat van Maria Blaisse.

Frank Heckman over sociale architectuur
Sociaal architect en schrijver Frank Heckman helpt en coacht mensen, organisaties en systemen naar vernieuwing en duurzame prestaties. Hij baseert zijn werk op een ‘open systemen theorie’. Hij is co-auteur van van meerdere boeken, waaronder ‘Reis van de Held’ dat hij samen met Steven de Bie schreef. Een recent werk is ‘Flow on Stage, the Art of Sustainable Performance’ (2013), een boek over de geheimen van stage performing. Frank Heckman spreekt over zijn specialisme in relatie tot de werken van Maria Blaisse.

Niti Ranjan Biswan
Niti Ranjan Biswas is geboren in Bangladesh, maar woont in Amsterdam. Hij is een bekende tabla speler en percussionist die traditie en creativiteit tot uiting brengt in muziek. Regelmatig speelt hij samen met vooraanstaande musici uit China, India, Nederland en Senegal in de ‘World of Strings’. Niti Ranjan Biswan verzorgt een concert met tabla en percussie.

videoportret

publicatie

De bamboe sculpturen van Maria Blaisse zijn gemaakt om te bewegen – reden om een publicatie met DVD uit te brengen. Opgenomen zijn een registratie van de bewegende sculpturen door Gerrit Schreurs en het door Kim Everdine Zeegers gemaakte videoportret van Maria Blaisse.

Uit de tekst van Frits de Coninck: “Hoe het kunstenaarschap van Maria Blaisse te benoemen? Is ze ontwerper of beeldend kunstenaar? Is in haar geval het onderscheid nog wel te maken? Voor haar doet het er nauwelijks toe, zoals ze zich in haar werk ook weinig aantrekt van de traditionele schotten die muziek, beeldende kunst en dans van elkaar gescheiden houden. Bij haar raakt alles aan elkaar en past alles wat ze doet in het denken over de mens en zijn natuurlijke omgeving. In het bijzonder gaat het haar om de energie die opgeslagen ligt in de biodiversiteit. Van dat idee is al haar werk doordesemd. Je zou dat haar artistieke signatuur kunnen noemen. Maar verwacht van haar geen sweeping statements of ontwerpen die een concreet maatschappelijk engagement uitstralen. Haar werk vertelt niet over energie, maar is energie, die aanwezig is in de moleculen van de materie die ze in handen heeft, de materie die ze transformeert tot nieuwe vormen en altijd in subtiele harmonie is met de natuur die ons gegeven is. Bescheiden en uitermate precies.”
De teksten zijn in het Nederlands en Engels opgenomen.
bestellen

artikelen

La danza della vita, Porzia Bergamasco in Casamica

Een long van bamboe, Peter Henk Steenhuis in Trouw

pers

persbericht #16