‘For Philip Guston’
Steven Aalders en Ton van Os

13 februari 2011 - 3 april 2011

De muziek van de Amerikaanse componist Morton Feldman (1926-1987) is een terugkerende inspirerende en motiverende factor in het werk van beeldend kunstenaars Steven Aalders en Ton van Os. Waar Feldman werd beïnvloed door het abstract expressionisme van zijn tijd, worden Aalders en Van Os in hun beeldende kunst geprikkeld door Feldmans muziek. Feldman componeerde het vier-en-half uur durende werk ‘For Philip Guston’ dat is opgedragen aan de bekende schilder Amerikaanse schilder. Speciaal voor de tentoonstelling in De Ketelfactory zal het Ives Ensemble onder leiding van John Snijders (piano) het muziekstuk uitvoeren, te midden van de kunstwerken van Steven Aalders en Ton van Os.

Steven Aalders

Steven Aalders (1959) streeft in een abstracte taal naar eenvoud en helderheid, naar een universele uitdrukking die voor iedereen op elk moment in de tijd toegankelijk is. Hij maakt schilderijen met kleurbanen tegen een lichte of donkere achtergrond. In zijn atelier luistert Aalders al ruim twintig jaar regelmatig naar de meditatieve klanken van de Amerikaanse componist Morton Feldman, waarin net als in zijn eigen werk gebruik gemaakt wordt van herhaling en variatie. Met zijn tentoonstelling ‘Vertical Thoughts’ (2003) in S.M.A.K. Gent refereerde hij aan de gelijknamige compositie van Feldman en combineerde hij een serie van vijf schilderijen met Feldmans ‘Violin and String Quartet’ voor het Mondriaanhuis (2009).

Ton van Os

Ton van Os (1941) werkt sinds 2000 aan een serie schilderijen (het aantal loopt inmiddels in de negentig) die zijn geïnspireerd op de muziek van Morton Feldman en zijn essays en lezingen over muziek en beeldende kunst. Als reactie en reflectie op Feldmans ‘For Philip Guston’ heeft Van Os het tweeluik ‘A Broken Painting’ gemaakt, een werk dat in De Ketelfactory te zien is. Over deze schilderijen schreef componist en recensent Anthony Fiumara: “Ton van Os is erin geslaagd het wezenlijke in Feldmans muziek op het doek over te brengen. Ik bedoel daarmee niet dat de schilderijen een visuele ondertiteling vormen van Feldmans klanken. De schilderijen van Van Os zijn wat dat betreft soeverein. Buiten de muzikale tijd geplaatst, lijkt ieder werk in de serie een röntgenfoto van Feldmans wereld.”

distillatie ‘De klank van kleur’

Datum: 13 maart 2011
Met medewerking van: Anthony Fiumara en het Ives Ensemble

Anthony Fiumara in gesprek met de kunstenaars
“Hetzelfde opnieuw. Altijd hetzelfde, maar vanuit een ander perspectief: Ik vind dat een mooi motto,” zegt componist en musicoloog Anthony Fiumara op zijn website. Het is een gedachte die door zijn hele oeuvre voelbaar is, van statische orkestwerken tot rauwe solo’s, van knetterende elektronische muziek tot welgevormde songs. Anthony Fiumara gaat in gesprek met de kunstenaars en met John Snijders, leider van het Ives Ensemble, over de inspiratie die uitgaat van de muziek van Morton Feldman.

Het Ives Ensemble speelt ‘For Philip Guston’
“Het Ives Ensemble is gespecialiseerd in moderne kamermuziek in de meest pure vorm. Met de eigenzinnige Amerikaanse componist Charles Ives als naamgever zoekt het ensemble steeds naar verrassende muziek. Met één been in de 20e eeuw, één been in de 21e eeuw en met ogen en oren gericht op de 22e eeuw. Het Ives Ensemble speelt historische muziek van onze tijd, muziek die we in de toekomst zullen waarderen als ons cultureel erfgoed. Componisten als John Cage, Aldo Clementi en Louis Andriessen schreven muziek voor het ensemble. En ook nu wordt samengewerkt met toonaangevende hedendaagse componisten en kunstenaars. Met Amsterdam als uitvalbasis reizen de twaalf musici door binnen- en buitenland met programma’s die bezoekers opnieuw leren luisteren.” (bron: website Ives Ensemble)
Midden in de tentoonstelling in De Ketelfactory en onder leiding van John Snijders (piano), voert het Ives Ensemble het vier en een half uur durende werk ‘For Philip Guston’ van Morton Feldman uit.

videoportret

publicatie

Uit de tekst van Robert-Jan Muller:
“Urenlang lichten klanken op en doven ze uit als sterren aan een nachtelijke hemel. De lange duur van het stuk en de concentratie van de musici werden op deze locatie weerspiegeld in de schilderijen van Aalders en Van Os. In hun werk spelen deze aspecten eveneens een rol: Aalders zet in een langdurig proces de verf laag over laag en Van Os glaceert in eindeloze stadia zijn schilderijen tot een perfect oppervlak. De musicus die zich had laten inspireren door zijn schilderende tijdgenoten, bleek een inspiratiebron te worden voor een latere generatie kunstenaars. De cirkel is gerond.”
bestellen

artikelen

Kleurstaafjes en monochrome bolletjes openen werelden – Froukje Holtrop in Musis

pers

persbericht