‘Leven en Dood van Marina Abramović’
Marina Abramović, Robert Wilson, Antony en Willem Dafoe

19 mei 2012 - 15 juli 2012

Door de ogen van de kunstenaar, de regisseur, de componist en de acteur

Marina Abramović, performance kunstenaar van het eerste uur, en de vermaarde regisseur Robert Wilson waren al jaren van plan samen te werken. Dat heeft uiteindelijk vorm gekregen in het spraakmakende operaproject ‘The Life and Death of Marina Abramović’. Abramović stelde haar persoonlijk archief ter beschikking en Wilson smeedde hieruit een spraakmakende voorstelling met Marina Abramović zelf, componist en zanger Antony Hegarty (bekend van Antony and the Johnsons), en acteur Willem Dafoe. De legendarische samenwerking van deze artiesten die stuk voor stuk aan de top staan, is een unieke gebeurtenis.

In De Ketelfactory is te zien hoe de voorstelling tot stand kwam en kan de bezoeker de artiesten van nabij leren kennen. In samenwerking met Marina Abramović is een kaleidoscopische making of samengesteld met enkele unieke bijdragen. Zo is ‘Confession’ te zien – een registratie van een performance van Abramović waarin de verhalen worden verteld die in de opera terugkomen. Robert Wilson stelt zijn toneelschetsen beschikbaar. Naast scènefoto’s van fotograaf Lucie Jansch zijn er foto’s van het repetitieproces te zien, gemaakt door Omid Hashemi. De muziek uit de voorstelling, geschreven door Antony Hegarty, is in de tentoonstelling te beluisteren.
Speciaal voor dit project maakt Kim Everdine Zeegers een filmportret waarin de kunstenaar, de regisseur, de componist en de acteur in alle vrijheid vertellen over hun samenwerking, fascinaties en drijfveren.
Winnie Teschmacher over de tentoonstelling: “Abramović heeft al jaren mijn interesse, maar sinds ik in New York tegenover haar zat tijdens haar performance ‘The Artist is Present’ kon ik nog maar aan één ding denken: deze kunstenaar móet een plek krijgen in De Ketelfactory. De manier waarop leven en werk kunnen samenkomen in één persoon is zo inspirerend.”

Marina Abramović

Marina Abramović is een performancekunstenaar die haar eigen lichaam en leven tot het uiterste inzet in haar werk. Extreme pijn, angst, uitputting, gevaar, sterfelijkheid, energie en verlichting zijn sleutelwoorden. De interactie met het publiek is onmisbaar in haar performances. Op toeschouwers laat ze een onuitwisbare indruk achter. Jarenlang vormde ze een duo met Ulay, een samenwerking die beëindigd werd na een wandeling over de hele lengte van de Chinese muur.

Robert Wilson

Robert Wilson: “Ik heb het geluk gehad dat ik over de hele wereld kon werken. ik denk dat het werk ‘The Life and Death of Marina Abramović’ daar een resultaat van is. Ik kan de invloed zien van mijn reizen naar Iran, China, Brazilië, Latijns-Amerika en Europese landen. Ik ben nu zeventig en vind het vooral belangrijk dat ik jonge mensen steun in hun werk en me bekommer om wat er gebeurt. De reden waarom ik als kunstenaar werk, is om vragen te stellen. Als kunstenaars weten waar het om draait in hun werk, is er geen reden meer om het te maken. De reden van ons werk is de vraag: “Wat is het?””

Antony Hegarty

“Ik wil me niet anders voordoen dan hoe ik in essentie ben,’ zegt Antony. ‘Ik ben een zanger, geen acteur. Ik ben een kunstenaar op mijn manier, maar ik kruip niet in de huid van een ander. Natuurlijk sta ik in de schijnwerpers, maar ik streef niet naar een persoonstransformatie, zoals een acteur. Ik heb volstrekt andere vaardigheden. Echt, ik ben een zanger, een muzikant. Optreden betekent dat je een ruimte in bezit neemt, dat je de ruimte om je heen vult. Die ruimte kan helemaal vol zitten met mogelijkheden.”

distillatie

Datum: 17 juni 2012
Met medewerking van: Ingrid van Santen en Omid Hashemi

Ingrid van Santen over performancekunst sinds Abramović
Waarin verschilt performancekunst anno 2012 nog van theater maken? Hoe evolueerde het werk van Abramović door de decennia heen en hoe had dit zijn weerslag op de performancekunst als genre? Kunsthistoricus Ingrid van Santen maakte tijdens haar studie in Amsterdam in de jaren zeventig de performancekunst van dichtbij mee. Zij geeft een lezing over het werk van Marina Abramović.

Omid Hashemi
Hoe is het om mee te werken aan een megaproject als de opera ‘The Life and Death of Marina Abramović’? Omid Hashemi verdiept zich sinds 2009 in het werk van Marina Abramović en werkte als stagiair mee aan de productie. Hij vertelt uit de eerste hand over het project en de artiesten.

videoportret

publicatie

De interviews met Abramović, Wilson, Antony en Dafoe, die Kim Everdine Zeegers maakte voor het videoportret, zijn bewerkt voor de publicatie die verschijnt in een Nederlandstalige en Engelstalige uitgave.

Marina Abramović in de publicatie: “Ik stel me altijd deze vraag: waar komt een idee vandaan? Komt een idee van binnen of van buiten? Soms komt iets uit jezelf en soms doemt het gewoon voor je op als een driedimensionale verschijning. Als een idee van buiten komt, moet ik weten: jaagt het me angst aan of vind ik het prettig? Als het me bevalt, ben ik niet geïnteresseerd. Ik ben alleen geïnteresseerd in ideeën die me verontrusten en die moeilijk te verwezenlijken zijn. Dan worden ze een soort obsessie en hoe meer ik erover na ga denken, hoe meer ik een manier wil vinden om ze te realiseren.”
bestellen

artikelen

Ieder jaartal doet pijn – Hester Cavalho in NRC Handelsblad

pers

persbericht